Imre

Voor je het weet praat je met Imre over Antoni Gaudi, de Catalaanse architect die Barcelona zo mooi maakte. En dan niet alleen over de prachtige kathedraal La Sagrada Familia - die nog altijd niet af is - maar over de villa's en mooie herenhuizen in de stad.

Ook dan blijkt hoeveel oog Imre heeft voor detail.

Imre: ,,Zijn stijl is zo weergaloos, en met oog voor details, dat ik die in mijn kapsels ging toepassen. Hoe Gaudi bijvoorbeeld een deurknop ontwierp. Hij pakte een homp klei, kneep erin en had het model voor een greep. Organisch. De vorm volgt de functie.''

-Je zit toch niet op hetzelfde niveau in jouw vak als Gaudi in het zijne?

Imre: ……………,,Nou...Je kunt heel strakke lijnen in een kapsel rammen of je kunt werkelijk het hoofd, het gezicht, met de krullen van het haar vormgeven. Je kunt ook van weerbarstig haar iets organisch maken.''

-Willen je klanten in de kappersstoel daar wel in mee gaan?

Imre: ,,De  Nederlandse vrouw stapt in weer en wind op de fiets en moet eerst zelf ervaren wat het is als haar haar op een organische manier om haar hoofd dwarrelt, en heel natuurlijk zit. Ik heb ook heren en die hebben dezelfde beleving: 'Ik kom bij jou', en dan zit het! ,,Ik ben geen Gaudi. Hij geeft me wel inspiratie. Het is toch mooi als je op ideeën komt als je buiten het geijkte paadje kijkt? Kleuren uit kleding of uit de natuur. Ik ben heel visueel ingesteld. Door te zien krijg je prikkels die je kan vertalen naar een leuk en mooi kapsel.''

-De basis van wat je zegt komt er op neer dat je verder kijkt dan het kapsel zelf. Je kijkt naar de hele mens die zicht door jou laat knippen en modelleren.

Imre: ,,Iemand is verlegen, zakelijk of sexy. Ik wil de eigen karaktertrekken van de mannen of vrouwen in mijn stoel versterken. Nog meer laten zien wie je wilt zijn. Het heeft dus niet te maken met de gedachte dat ik iets kunstzinnigs op iemands hoofd wil hebben. Ik wil een toegevoegde waarde hebben; laten zien wie iemand wil zijn. Je moet 'op de persoon' knippen bij een organische aanpak.'',,Ik hoef niet te vertellen waar mijn inspiratie vandaan komt. De klant zit daar vaak ook niet op te wachten, tenzij hij of zij dat wil weten. We staan bij Moreno's samen ten dienste van de klant. Ik hoef helemaal niet te vertellen hoe geweldig ik ben, en waar ik mijn inspiratie allemaal vandaan haal.''

-Neem even een klant in gedachten. Hoe ben je met hem of haar te werk gegaan?

Imre: ,, Dan kies ik voor een dame die op het eind van een werkdag voor het eerst bij mij in de stoel terecht komt. Niet te fors van lengte, grote bos krullend haar. Dat haar maakte haar ronder. Ik zeg tegen haar:

'Ik zie waar ik heen moet. Wil je me vertrouwen?' Zij zei: ,'Je klinkt erg overtuigd. Ga je gang.' Dus knippen, knippen. Het is klaar en ze zegt: 'Ik ben het nog niet, maar ik ga kijken.''

,,Acht, negen weken later staat deze dame voor en zegt: 'Ik ben het nog steeds niet, maar doe alsjeblieft hetzelfde, want ik besta nu. Collega's, mensen op een receptie - ze spreken me allemaal aan en zien me blijkbaar staan. 'Wat zie je er goed uit! Wat zit je haar leuk!' Dat geeft haar zelfvertrouwen een boost.''

,,Als ik dat soort verhalen hoor, kan ik wel huilen. Dan denk ik: 'Dit is waar ik het voor doe'. Dan kom ik thuis en dan vertel ik het mijn man. Of ik vertel van een jonge meisje dat bij Moreno's komt en worstelt met haar zelfbeeld.

Haar moeder komt in tranen naar Moreno's toe om te vertellen welk verschil we hadden gemaakt. ' Ze kijkt naar zichzelf in de spiegel. Ze heeft zelfvertrouwen, ze voelt zich echt de moeite waard.' Dat horen we toch allemaal te voelen?''